OLD STYLE PORTFOLIO

Välkommen till min blogg! Jag har cyklat sedan barnsben i olika kapacitet - vid sex års ålder började jag tävlingscykla och har så gjort i 30+ år nu. För inte så länge sedan bestämde jag mig för att lätta på gasen och hobbycykla istället, men passionen för att cykla och inställningen att ständigt bli en bättre cyklare finns fortfarande kvar. Nu nöjer jag mig med att dela med mig av mina kunskaper och erfarenheter som veterancyklist, och även hur du förbättrar din träning.

Mina skriverier om träning och annat för att förbättra ditt cyklande.

  • HEMMAGYM

    AUTHOR: // CATEGORY: utrustning

    Comments Off on Hemmagym

    Hemmagym

    Känner du inte riktigt för att gå ner till ett gym och svettas med en massa andra människor? Eller du kanske aldrig hinner in till gymmet på grund av opassande tider? Då är det bra med ett hemmagym! Du behöver inte skaffa de stora maskinerna som finns på gymmet, du klarar dig nästan lika bra med små grejer. Du kan antingen köpa hem saker eller vara lite påhittig och lägga någon form av tyngd i till exempel mjölkpaket och använda det som hantlar. Allting funkar, så länge det gör någon skillnad! Det viktigaste är att du har ett utrymme att röra dig på. Dock så finns det vissa saker som du borde ha hemma för att få bästa resultat:

    Hantlar

    För att komma igång med din hemmaträning behöver du definitivt ett set med hantlar! Du kan komma igång med ett 15 kg hantelset som består utav 2 korta hantelstänger, några olika vikter och skruvlås att låsa fast vikterna med. Det går oftast att hitta billiga hantelset på bland annat Rusta.

    Om du snabbt vill kunna byta vikt på dina hantlar så rekommenderas det att köpa två set istället för ett. Köp till exempel ett set med 15 kg och ett med 20 kg, så kan du bygga både lätta och tyngre hantlar. För att få snabbare resultat så måste du öka vikten med tiden som du känner att du orkar tyngre vikt, och då är det bra att redan från början kunna variera.

    Matta

    Det är nödvändigt att du har någon form av matta på golvet. Detta är inte bara för att träna på utan också för att skydda golvet mot hantlarna och andra redskap som kan skada det. Du behöver inte lägga pengar på en speciell träningsmatta, det går bra att använda vilken matta som helst. Liggunderlag går också bra om du har ett sådant. På mattor kan du göra många träningsövningar, stretchövningar och även vissa träningsformer så som yoga.

    Skivstång

    Om du vill ha en skivstång då kan du hitta det billigt på ÖoB och även Rusta. På Rusta kan du även hitta ett viktset på 30 kg för ett billigt pris att kombinera med skivstången. Dock så behöver du inte ha både skivstång och hantlar, endast hantlar går även bra!

    Träningsbänk

    Vill du handla ännu mer än detta och göra ditt hemmagym ännu bättre? Införskaffa då en träningsbänk med skivstångsställning! Du kan hitta dessa på bland annat ÖoB, Rusta och Jula.

    Du kan självklart lägga till lite extra redskap som faller dig i smaken, så som hopprep och bollar. Det ska vara kul att träna, så ha även igång musik i bakgrunden.

    Mer än detta behöver du inte för ett komplett hemmagym!

  • KOM IGÅNG MED TRÄNINGEN

    AUTHOR: // CATEGORY: träning

    Comments Off on Kom igång med träningen

    Det nya året är här, och med det nya året kommer nya tag och nyårslöften som måste hållas. De flestas nyårslöfte är nog att börja träna och att leva ett hälsosammare liv. Särskilt efter all julmat och slappande i soffan framför TV:n under julhelgerna. Så, det är bara att gå iväg och skaffa sig ett gymkort och handla in alla proteinprodukter och grönsaker! Sen är det bara att börja och kilona kommer att rasa på en gång och musklerna kommer att träda fram efter bara några pass! Nej, riktigt så lätt är det tyvärr inte. För att du verkligen ska orka hela året, eller det mål som du har satt upp, så behöver du motivation, och motivationen kommer tyvärr inte av sig själv heller. Men ge inte upp nu, det går om du bara handlar rätt!

    Innan du börjar med att träna så borde du läsa på och tänka efter vad det är du vill göra och vad du vill ha ut utav detta. Är du ute efter att bli smalare, bygga muskler eller kanske till och med gå upp ett par kilo? Om du vill gå upp lite i vikt så funkar det ju inte så klart att springa en halvtimme på löpbandet varje dag, då kommer det ge motsatt effekt.

    Något som de flesta tyvärr hamnar i är jojo-träningen. När du precis har bestämt dig för att börja träna så känner du dig extremt motiverad och handlar in allt som behövs, bokar gruppträningspass flera veckor framöver och verkligen lovar dig själv att du kommer att träna minst 5 gånger i veckan. Den här gången kommer det att funka för du har mer motivation än nånsin! Och den motivationen håller … I en vecka. Sedan börjar du bli trött och börjar skjuta upp saker. ”Men jag tränade faktiskt igår, jag kan vänta ett par dagar”, ”Det gruppasset kostar ändå inget, jag har annat att göra” och ”Jag har redan ätit en hel chokladkaka idag, det kommer ändå inte göra någon skillnad”.

    För att verkligen hålla upp motivationen så kolla upp lite innan vad det är som träning kan ge dig. Gå till en expert som kan svara på alla dina frågor, eller boka in ett personligt möte med en tränare på det gymmet du tänkt dig. Om du får en bättre förståelse för träningen och vad det gör för ditt liv så kommer du känna dig mer motiverad!

    En annan viktig faktor är att hitta en träningsform som passar dig. Styrketräning passar inte alla, och det finns så många fler träningsformer än gymmet. Du kan simma, träna yoga, dansa, boxas och en massa annat! Vad du väljer att göra är helt upp till dig, det är du som ska tycka om att göra det. Om du tycker att träningen är totalt piss så kommer du inte att vilja fortsätta med det och sluta mitt i allting. Testa dig fram innan du bestämmer dig för en eller flera träningsformer, det kan finnas någon som du tycker är väldigt bra men aldrig tänkt på!

    När du har valt vilken träningsform som passar dig så är chansen att det är tillräckligt för att få dig att fortsätta inte så stor. Om du har andra intressen, eller måsten, så kan du kombinera det med träningen. Plugga medan du går på löpbandet, lyssna på en ljudbok medan du lyfter tyngder, simma några längder och gå på en massage direkt efter. Varför inte kombinera nästa semester med träningen? Ta en cykelresa i Barcelona eller gör en äventyrsresa som inkluderar klättring och vandring!

    Att svettas och få träningsvärk är inte alltid det rätta receptet till ett hälsosammare liv. Målet i grund och botten är att du ska må bra och vara nöjd med dig själv, och du behöver inte slita ut dig så att du mår dåligt varje dag och tråka ut dig själv på gymmet för att nå dit. Må bra medan du tränar också, och inte bara efteråt!

    Det är även viktigt att planera. Du måste vara ärlig mot dig själv när du lägger upp ett träningsschema. Kommer du verkligen orka att gå till gymmet varje dag hela året? Kommer du verkligen att lyckas gå ner 5 kilo den första månaden? Det kanske inte låter så mycket, men det är det. Särskilt om du inte är van vid det. Om du dessutom går ner så mycket på en gång så kommer du ha svårt att hålla i vikten senare.

    Tänk på att det här är en livsplan, en väg till ett sundare och bättre liv. Det är en sak som kommer att ta tid, och det är bättre att det tar tid än att du blir sjuk av all ansträngning som kommer i början av att du är ovan vid det. Det blir även risk för jojo-träning då. Gör träningspasset till din vardag och njut av att svettas istället för att få ångest över att röra på dig!

    Om du ändå skulle tappa motivationen nån gång på vägen så ge inte upp för det! Börja om istället, gör en ny planering. Den senaste planeringen funkade uppenbarligen inte för dig, eller så var det något annat i livet som kom emellan. Utvärdera din tid för att få en bättre översikt på allting, så kommer det att bli lättare att planera framöver.

    Och en annan viktig sak; det här är ingen tävling mot alla andra. Det här är snarare en tävling mot dig själv. Sluta jämföra dig med andra, hur snabbt de än springer och hur smala de än är. Jämför dig med dig själv, och du kommer att känna dig mycket bättre när du ser dina resultat. Det som är relevant är din egen hälsa och din kropp, ingen annans!

Please, write your name. Please, insert your e-mail address. Please, leave a message.