MAT FÖR ETT LÅNGT, HÄLSOSAMT LIV

  • AUTHOR: // CATEGORY: kost

    Comments Off on Mat för ett långt, hälsosamt liv

     

    Har du tänkt på att det du äter och dricker kan påverka dig på så många mer sätt än bara din hunger och törst? De flesta vet nog att till exempel skräpmat och godis påverkar dig negativt, och att det är nyttigt att äta grönsaker och frukt. Men det finns mat som kan förbättra ditt minne, minska blodtrycket, höja immunförsvaret och mycket mer. Här är några exempel:

    Kaffe

    Det finns mer än koffein i ditt morgonkaffe. Det är fullt med antioxidanter, vilket kan skydda mot cellförstöring och minska risken för kroniska sjukdomar, till exempel diabetes, hjärtsjukdomar och stroke. En studie 2012 visade att kaffedrickare hade betydligt mindre risk att dö under den 13-år långa studieperioden än vad icke-kaffedrickare hade.

    Timjan

    Det är sedan länge känt för sin förmåga att bekämpa bakterier, timjan, i tinktur form, har nyligen funnits vara lika effektiv som ansiktskrämer för att behandla akne. Dessutom, nya forskningar föreslår att timjan – även klöver, ros, eukalyptus, fånkål och bergamott – kan förtränga inflammation på samma sätt som resveratrol, som är den fördelaktiga ingrediensen i rött vin.

    Lax

    Chockfull av omega-3 fettsyra som är hälsosamt för hjärtat, lax kan vara en kraftfull bundsförvant i bekämpningen mot förhastad åldring. Enligt en studie så visar det att en diet som är riklig med omega-3 kan hjälpa att bevara små delar av DNA i slutet av celler, som kallas för telomerer. Kortare telomerer har kopplats till tidigt åldrande och till och med förhastad död.

    Kruskål

    Rik på vitamin K, vilket är viktigt för koagulering, den här mörka, lövliknande gröna innehåller lutein, ett näringsämne som förminskar risken av starr och andra ögonsjukdomar. En portion av tillagad kruskål innehåller nästan tredubbelt så mycket av lutein som en portion av rå spenat gör.

    Avokado

    En gång föraktades avokadon för deras höga fettinnehåll (en normalstor avokado har 22 gram fett – ungefär en tredjedel av det rekommenderade dagliga andelen), men nu anses avokadon som en väldigt bra källa för glutation, en antioxidant som minskar inflammation och förbättra hormonernas funktion.

    Basilika och mynta

    Det har använts i tusentals år i kinesisk medicin för att hjälpa matsmältningen och förminska inflammation, men basilika och mynta är även starka källor av luteolin, vilket spelar en roll i att höja immunförsvaret. 2010 rapporterades det att luteolin även kan förbättra minnet.

    Oliver och olivolja

    Dessa är nyckelingredienser i medelhavsdieten, och oliver och olivolja är kända för att minska blodtrycket och kolesterolnivån. En ny studie visar även att olivolja även kan minska risken för en stroke. Människor som är 50 år eller äldre som regelbundet både använder det för att laga mat och på mat hade en 41% mindre risk att få en stroke i jämförelse med de som aldrig använt olivolja.

    Valnötter

    Uns för uns, valnötter har nästan dubbelt så många antioxidanter än någon annan nöt, enligt forskare. Valnötter innehåller även höga nivåer av vitamin E och omega-3 fettsyror, vilket kan förstärka hjärtats hälsa.

    Grönt te

    Rik på catechins, en typ av antioxidant som är känd för att skydda celler, så kan grönt te även förminska risken av vissa cancertyper. Enligt en forskning så ska kvinnor som dricker grönt te minst tre gånger i veckan minska risken att utveckla cancer i magen och matstrupen med 17%.

    Sötpotatis

    Med dess generösa portioner av vitamin B6 och kalium, så kan sötpotatis hjälpa till att skydda immunförsvaret och reglera blodtrycket. Om de äts med skalet, så har de mer fiber än en skål med havregryn och fyra gånger det rekommenderade dagliga ersättningen för betakaroten.

    Mörk choklad

    Rik på flavonoid, mörk choklad kan hjälpa till att minska blodtrycket och kolesterolnivån. Faktum är att daglig förtäring av choklad med minst 60% kakao kan minska risken för hjärtattacker och stroke hos individer med högrisk för detta. De som deltog i en undersökning om detta åt 100 gram av mörk choklad varje dag (ungefär 500 kalorier), mindre mängder är även fördelaktiga.

    Sparris

    En naturlig vätskedrift, sparris har ett högt värde av kalium och vitamin B12, som är viktigt för att cellerna ska laga varandra och skötas om. En forskning visar att B12 kan höja hörselsystemet. Människor med låga nivåer av den har B-vitaminen har en 39% ökad risk att tappa hörseln.

    Granatäpple

    Med väldigt öga nivåer av antioxidanter, så kan granatäpplen hjälpa till att hålla hjärt-kärlsystemet hälsosamt. En studie visar att genom att dricka 5 dl juice av granatäpple varje dag minskar det blodtrycket.